דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תנודתיות וסטייה בשוק הנגזרים 

מאת    [ 23/04/2008 ]

מילים במאמר: 406   [ נצפה 4532 פעמים ]

תנודתיות וסטייה


בשוק אופציות המעו"ף תמחור האופציות מביא בחשבון מספר פרמטרים שכולם ידועים למעט אחד. הפרמטרים הידועים הינם שער הריבית, מחיר המימוש, הזמן לפקיעה והמדד. הפרמטר הנעלם אך החשוב מכולם הוא פרמטר התנודתיות. איך ניתן למדוד אותו ומה ניתן להסיק מהתוצאות?
תנודתיות ניתן למדוד באמצעות המדד הסטטיסטי שנקרא סטיית תקן. סטיית תקן למעשה בודקת פיזור של תצפיות מסביב לממוצע נתון, וכך ככל שסטיית התקן גדולה יותר התצפיות מפוזרות יותר סביב הממוצע ולהיפך, מכאן שסטיית התקן משמשת לנו להערכת התנודתיות של נכס כלשהו - לצורך ענייננו מדד ת"א 25.

באמצעות נתוני הבורסה ניתן למצוא את סטיית התקן ההיסטורית של מדד ת"א 25 (יותר נכון השינוי במדד ת"א 25). סטייה היסטורית זו ניתן לחשב בחתכי זמן שונים - שבוע, חודש, שנה.

הפרמטר שאותנו מעניין הוא לא הסטייה ההיסטורית, אלא התנודתיות העתידית של מדד ת"א 25. לשם כך אנו משתמשים בנוסחת התמחור הנפוצה ביותר בשוק האופציות הלא היא נוסחת בלאק ושולס. שימוש בנוסחה זו מסייע לנו למצוא את התנודתיות הגלומה במחירי האופציות. יש להציב בנוסחה את הפרמטרים האחרים הידועים לנו, יחד עם מחיר האופציה כפי שהיא נסחרת כעת בשוק ובכך לחלץ את סטיית התקן הגלומה במחירי האופציות.

כעת ניקח את סטיית התקן הגלומה באופציות הנסחרות במחיר המימוש הקרוב ביותר למדד ת"א25 (כך שאם המדד נמצא ב-1047 לדוגמא נשתמש במחיר המימוש 1050). את הסטייה הגלומה נשווה לסטייה ההיסטורית שמצאנו וכך ננסה לקבל אינדיקציה לגבי רמת הסטייה הגלומה אל מול הסטייה ההיסטורית.

השאלה היא לאיזה סטייה היסטורית נשווה את הסטייה הגלומה ב-spot?

כאשר השווקים רגועים, מישור הייחוס של הסטייה הגלומה היא הסטייה ההיסטורית השנתית, כלומר ניתן להבין האם מחירי האופציות מגלמים סטייה גלומה גבוהה או נמוכה מהסטייה ההיסטורית השנתית. במידה והסטייה הגלומה גבוהה מהסטייה ההיסטורית השנתית הדבר מהווה אינדיקציה אפשרית לכדאיות מכירת אוכפים (האסטרטגיה העדיפה להרוויח משינויים בתנודתיות).

כאשר השווקים תנודתיים עיקר המשקל ניתן לאירועי הימים האחרונים ואז מישור הייחוס לסטיית התקן הגלומה היא הסטייה ההיסטורית השבועית.

מה קורה כאשר הלחץ מתחיל להירגע?

מתחילה מגמת התכנסות של הסטייה הגלומה לכיוון הסטייה השנתית כשבדרך מישור הייחוס הוא הממוצע בין הסטייה השנתית ההיסטורית לסטייה ההיסטורית השבועית.


(*) האמור בטור זה מתבסס על נתונים אשר נכונים למועד כתיבת הטור. נתונים אלו מטבע הדברים עשויים להשתנות באופן דרמתי ממועד כתיבת הטור ועד פרסומו ועל-כן יש לקבל את הדברים כנכונים למועד כתיבתם בלבד. שוק המעו"ף הינו שוק תנודתי מחד ומקצועי מאידך, פעילות בשוק זה אינה מומלצת למי שאין בידיו הידע והכלים לפעול בשוק זה. אין באמור בטור זה כדי להוות המלצה לפעולה בשוק המעו"ף או בשוק ההון, וכל המבצע פעולות מבצע זאת על אחריותו בלבד.


הראל Trade - מסחר בבורסה בדרך שלך

http://www.harel-finance.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב